صابر الله دادیـان/ فیلم سینمایی انیمـیشن ناسور، انیمیشن سینمایی ناسور در سینما روایت پیش از هر چیز دیگری، داستانی ارزشمند دارد کـه با هر نگاه و سبکی روایت آن ارزشمند و قابل تأمل است، چراکه بیـانگر والاترین ایثارها و وفاداری‌های زمانـه هست که درون دراماتیک‌ترین صورت ممکن بـه وقوع پیوسته و حقیقت تراژدی را نـه درون بیـان داستان و صور خیـالی، کـه در واقعیت تاریخ ما بـه وجود آورده است.

از همـین حیث پرداختن بـه داستان عاشورا و شرح دلاوری‌ها و ایثار امام حسین(ع) از هر لحاظ ارزشمند و قابل تقدیر است. انیمیشن سینمایی ناسور در سینما روایت اما ناسور تنـها بـه بیـان این وقایع نپرداخته هست و سعی کرده با ارائه تصاویری ناب و منحصر بـه فرد از لحاظ گرافیکی و تصویرپردازی درون سبک سیلوئت انیمـیشن (ضد نور) پیوندی معنایی مـیان فرم و محتوای داستان بـه وجود بیـاورد و در عین حال کـه از باور و اعتقاد شیعیـان درون عدم نمایش چهره ائمـه تخطی نکرده هست و از همـین مورد کـه شاید درون سینما بیـان ناقص تصویر بـه شمار برود بـه نفع زبان ساختاری انیمـیشن استفاده کرده هست و با قرار نور روشنایی بـه جای چهره امام و حضرت عباس(ع) درون مقابل سیـاهی ضدنور شخصیت‌های منفی داستان یک فرم معنایی بـه وجود بیـاورد.
در ناسور سبک و تکنیک تنـها درون فرم نمانده هست و توانسته پا را فراتر گذاشته و حرکتی مثبت درون جهت پیوند فرم و محتوا بردارد، یکی از مسائل مـهمـی کـه هنوز نمونـه‌های زیـادی درون سینمای ما ندارد و در سینمای انیمـیشن ما شاید تنـها مورد حاضر را بتوان همـین فیلم نامـید.

شخصیت‌های منفی درون حالت ضد نور سایـه دیده مـی‌شوند و رنگ غالب بر آنـها قرمز هست که رنگ سپاه یزید بوده است. انیمیشن سینمایی ناسور در سینما روایت درون مقابل شخصیت امام و حضرت عباس درون هاله‌ای از نور قرار دارند و دیگر یـاران امام نیز با خطوط محیطی نورانی و غالباً روشنی از تاریکی فضا جدا شده‌اند، درون حالی کـه اعضای چهره آن‌ها نیز با بهره‌گیری از سبک ضد نور مشخص نیست.
همـین امر باعث شده هست تا عدم بیـان تصویری درون چهره شخصیت‌ها و نبود مـیمـیک اعضای صورت کـه بیـانگر احساسات و حالات مختلف شخصیت است، وجه گفتاری فیلم را پررنگ‌تر سازد که تا بیننده فارغ از بیـان احساسات درون چهره، بـه گفتار و حرکت بدن شخصیت بیشتر متکی باشد.

دوبله خوب و حرفه‌ای انیمـیشن ناسور نیز از این جهت گامـی مثبت درون جهت بیـان درست احساسات فیلم است، چراکه بار بیشتری بر دوش دارد و تا حدی حتما فرم ایجاز درون تصویر را نیز جبران کند.
دوبله فیلم بـه همراه موسیقی اثرگذار فیلم کـه در آن سعی شده از المان‌های موسیقی عرب استفاده شود که تا سوز و اندوه عاشورا بـه درستی منتقل گردد، با فرم متفاوت روایت فیلم جفت شده هست و با اینکه فرم ضدنور انیمـیشن درون جهت رئالیسم بیـان نشده و بیشتر مبتنی بـه شیوه تجربی و اکستریمنتال هست اما روایت کلی اثر حسی واقع‌گرایـانـه و روایتی مبتنی بـه واقعیت را از عاشورا و شخصیت‌های حاضر درون آن واقعه تجسم مـی‌بخشد.


شاید عمده‌ترین نقطه ضعف فیلم را بتوان نبود یک فیلمنامـه منسجم و قهرمان محور دانست کـه خاص روایت عاشورا و وقایع مربوط بـه آن هست چراکه بهترین فرم کلاسیک یک تراژدی تاریخی، پرداخت بـه قهرمان و شخصیت اصلی هست که فیلمنامـه ناسور از آن فاصله گرفته و تا حدی با پرداخت اپیزودگونـه بـه داستان، خود را از داشتن یک شخصیت محوری بـه عنوان قهرمان دور کرده است.
همـین امر هست که نمـی‌تواند رشادت‌ها و قهرمانی‌های حضرت عباس را درون فیلم که تا سر حد یک قهرمان تراژدی ارتقا دهد چراکه نمـی‌توان نقش حضرت عباس را درون روایت فیلم یک قهرمان دانست. همچنین نقش امام حسین را هم نمـی‌توان قهرمان ناسور دانست درون حالی کـه قطع بـه یقین ایشان از بزرگ‌ترین قهرمانان تاریخ هست که اتفاقاً دارای تمام خصوصیـات قهرمانان درام آن هم درون ژانر تراژیک بـه شمار مـی‌رود. درون حقیقت ناسور خواسته با دوری از قهرمان‌های بالقوه داستان عاشورا بـه بیـانی نو درون روایت این واقعه برسد کـه با آنچه درون روضه‌خوانی‌ها، تعزیـه‌ها و نوحه‌ها که تا به امروز بـه شکلی داستانی بیـان شده متفاوت باشد، اما نتوانسته با حذف قهرمان بـه عنوان مـهم‌ترین جزء یک داستان کلاسیک و تراژیک، عنصر مناسب دیگری را جایگزین آن درون درام کند و از این بابت ضربه خورده است.
اما دستاوردهای تصویری انیمـیشن را حتما ارزشمند دانست و گامـی رو بـه جلو درون جهت گسترش بیـان تصویری و گرافیکی درون سینمای انیمـیشن ایران کـه هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد و از امکانات درونی انیمـیشن بهره کافی را نبرده است. درون این مـیان ناسور کـه شاید بتوان آن را اولین فیلم سینمایی انیمـیشن سیلوئت ایران دانست کاری ارزشمند و بدیع است.
همچنین انتخاب موضوع و مضمون به منظور پرداختن بـه واقعه عاشورا و سعی درون بیـان مطلب بـه شیوه‌ای نو و جذاب از ارزش‌های نـهفته دیگر درون این اثر هست که هر چه بیشتر سبب ماندگاری و اثرگذاری آن مـی‌شود. ناسور شاید هر آنچه درون عاشورا گذشته هست را نتوانسته بـه تصویر بکشد اما درون یکی دو صحنـه از جمله شـهادت حضرت عباس و صحنـه تیرباران صف نمازگزاران توانسته هست به بیـان متعالی حسی درون تصویر، حرکت، صدا و موسیقی برسد کـه بیننده را متأثر سازد، کاری کـه از مـهم‌ترین رسالت‌های هنر و سینما بـه شمار مـی‌رود و این روزها درون سینمای حرفه‌ای و مدعی داستانگو و اجتماعی ما از آن کمترین خبری نیست و بیننده با دیدن سراسر فیلم هم اثری قابل ارزش از فیلم نمـی‌گیرد.
از جمله محسنات پرداختن بـه تراژدی‌های مذهبی از جمله عاشورای حسینی درون هنرهای نمایشی از جمله سینما همـین هست که مـی‌توان از تمام ظرفیت هنر به منظور اثرگذاری بر مخاطب استفاده کرد و فاصله مـیان مخاطب با اثر را با استفاده از مفهوم اثرگذار عاشورا هر چه کم‌تر کرد و از مـیان برد که تا جایی کـه بیننده خود را درون مـیان داستان و شخصیت‌های آن احساس مـی‌کند، اتفاقی کـه در ناسور حداقل درون چندین صحنـه و سکانس مـی‌افتد و همـین به منظور کل فیلم کافی هست تا مخاطب درون انتهای فیلم راضی از سالن سینما بیرون بیـاید چراکه خالصانـه بر غم و مظلومـیت سیدالشـهدا اشک ریخته است.

* جوان

: انیمیشن سینمایی ناسور در سینما روایت




[انیمـیشن سینمایی «ناسور»؛ بیـان تصویری ناب و بدیع از وقایع ... انیمیشن سینمایی ناسور در سینما روایت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 23:39:00 +0000